دکتر لیلا دوبختی؛ مهشید پناهی
چکیده
یکی از ضروریات یادگیری زبانهای خارجی، درک مطلب به خصوص برای زبان آموزان بزرگسال است. همچنین، افزایش علاقهمندی زبانآموزان به خواندن با در نظر گرفتن زمان صرف شده برای یادگیری دانشهای مختلف خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی درک مطلب به عنوان یک عامل کمک کننده در زمانی که زبان آموزان درگیر درک و خواندن هستند انجام پذیرفته ...
بیشتر
یکی از ضروریات یادگیری زبانهای خارجی، درک مطلب به خصوص برای زبان آموزان بزرگسال است. همچنین، افزایش علاقهمندی زبانآموزان به خواندن با در نظر گرفتن زمان صرف شده برای یادگیری دانشهای مختلف خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی درک مطلب به عنوان یک عامل کمک کننده در زمانی که زبان آموزان درگیر درک و خواندن هستند انجام پذیرفته است. کار تجربی حاضر با هدف توصیف تأثیر علاقه به خواندن و روش خواندن هدایت شده بر درک مطلب زبان آموزان انجام شد. این مطالعه در استان بوشهر در کشور ایران برگزار شد. در این پژوهش 8 مدرس و 140 زبان آموز زبان انگلیسی صنعت نفت و گاز حضور داشتند. زبانآموزان از طریق آزمون قرارگیری سریع در کلاسها قرار گرفتند. طرح تحقیق به روش ترکیبی بود. روش تحقیق کمی و کیفی اعمال شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار و آزمون تی مستقل استفاده شد. بهبود نمرات پسآزمون گروه مورد مطالعه، اثربخشی روش خواندن هدایت شده را در مقایسه با روش صریح مشخص کرد. مصاحبه بدون ساختار تجربیات، اکتشافات و احساسات مربیان و زبانآموزان را در استفاده از روش خواندن هدایت شده بیان کرد. این یافتهها میتواند به مربیان زبان انگلیسی در انتخاب روشی که درک مطلب زبانآموزان بزرگسال را تسهیل بخشند کمک کند.